Przedszkole 139 na Mokotowie
Wiek przedszkolny, to okres wzmożonej aktywności poznawczej i szczególnej wrażliwości emocjonalnej. Dlatego, już w tym wieku należy dziecku ukazywać potęgę i piękno otaczającego nas świata, wzbudzać w dziecku pozytywne uczucia takie jak: wrażliwość, życzliwość, tolerancja, miłość, radość oraz odpowiedzialność wobec świata i przyrody.
Mając na względzie powyższe czynniki, przedszkole wprowadza w życie autorski program pani Zofii Affek „Program edukacji ekologicznej”. W ten sposób mamy nadzieję uświadomić dzieciom fakt, że człowiek, rośliny, zwierzęta i przyroda nieożywiona stanowią cząstkę tego samego środowiska i mają w równym stopniu prawo do istnienia.
Środowisko, w którym żyje dziecko, jest nośnikiem wielu wartości wychowawczych. Wywiera ono wpływ na psychikę i osobowość dziecka. Dlatego też zakładamy, że prawidłowo ukierunkowana działalność wychowawcza powinna kształtować zrozumienie tego, że zdrowe środowisko to gwarancja bytu obecnych i przyszłych pokoleń. Aby żyć i cieszyć się pięknem życia, trzeba od najmłodszych lat budować i rozwijać wiedzę ekologiczną. Dzięki programowi edukacji ekologicznej przybliżone zostaną dzieciom pojęcia, dotyczące otaczającego świata przyrody, techniki, sztuki i środowiska naturalnego.
Człowiek przeobraża przyrodę, buduje fabryki, produkuje coraz więcej samochodów. Liczba czynników degradujących środowisko niepokojąco wzrasta, dlatego też uważamy, że konieczna jest zmiana dotychczasowego sposobu myślenia i zachowania człowieka. Tych zmian należy dokonywać od najwcześniejszych lat jego życia. Wiek przedszkolny, charakteryzujący się dużym skokiem intelektualnym w rozwoju, ogromną podatnością na oddziaływania wychowawcze, jest najlepszym terminem do wprowadzania elementów edukacji ekologiczno-środowiskowej.
Cele kształcenia programu edukacji ekologicznej:
Proponowane metody działania:
Realizacja tego programu jest możliwa, przy współudziale wszystkich pracowników przedszkola, rodziców z przedszkolem, instytucji propagujących ochronę środowiska, popierających proekologiczną działalność przedszkola. Mamy nadzieję, że rozwój wrażliwości na piękno przyrody, konieczność jej szanowania sprawi, że dzieci staną się świadomymi użytkownikami zasobów przyrody.
Zobacz co jeszcze u nas znajdziesz