Przedszkole Nr 139

Przedszkole 139 na Mokotowie

Uczymy się z rodzicami

Uczymy się z rodzicami

Drodzy Rodzice
Mając na uwadze obecną sytuację zagrożenia epidemicznego i zawieszenie pracy placówek przedszkolnych i szkolnych oraz mając świadomość, ile wysiłku wymaga zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom, zwłaszcza w sytuacji przymusowej kwarantanny w domu, chcemy wesprzeć Państwa proponując gry, zabawy i zadania dla dzieci.

Propozycje na trzeci tydzień

KONKURS PLASTYCZNY „BUDOWLE I POMNIKI WARSZAWY”

Jak co roku, zapraszamy wszystkie dzieci i rodziców do udziału w naszym konkursie przedszkolnym.

Cele konkursu:

  • Zachęcanie dzieci do poznania Warszawy;
  • Kształtowanie wrażliwości na piękno architektury, zabytków;
  • Rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci, twórczego myślenia, wyobraźni.

Organizatorami konkursu są Nauczyciele  Przedszkola nr 139.

Regulamin konkursu:

  1. Tematem konkursu jest wykonanie znanej budowli, pomnika Warszawy;
  2. Praca w formacie 3D (przestrzenna);
  3. Praca może być wykonana z dowolnych, dostępnych w domu, materiałów (pudełka, karton, gazety, butelki, itp.…)
  4. Praca ma być wykonana przy współpracy rodzica i dziecka;
  5. Praca musi być podpisana, z tyłu, metryczką zawierającą: imię i nazwisko dziecka, numerem grupy, nazwą budowli.
  6. Prace będzie można dostarczyć po powrocie dzieci do przedszkola;
  7. Zwycięzcy zostaną wyłonieni drogą głosowania wszystkich dzieci z przedszkola;
  8. Wszyscy uczestnicy zostaną nagrodzeni.

Serdecznie zapraszamy do udziału

Propozycje na drugi tydzień. 

„Kwiaty w wiosennym ogródku”

Chwila dla rodzica:

Zabawy z rodzicami sprawiają, że dziecko czuje się słuchane, ważne i doceniane. Pewność, że mama lub tata są wokół niego obecni, pomaga maluchowi czuć się pewniej. Dziecko wie, że ma zawsze blisko siebie opiekunów, więc świat nie jest zły i groźny. Nie boi się go poznawać. Skakanie po kałużach, wspólne zakupy, spacer, leniuchowanie na plaży – z każdej z tych czynności wykonywanej razem z rodzicami dziecko wyniesie korzyści. 

Nawet z nudnych z dorosłego punktu widzenia obowiązków domowych. Znakomitym sposobem na nauczenie dziecka odpowiedzialności i zapoznania z pracami, jakimi zajmują się dorośli, jest po prostu zaangażowanie go w ich wspólne wykonywanie. Bez obaw, że jest na to za wcześnie. Mama i tata mogą cieszyć się z wpływu, jaki mają na swoje dzieci – zabawy z rodzicami rozwijają społeczno-emocjonalne zdolności dziecka. Uczą pierwszych zasad, jakie panują w stosunkach międzyludzkich. Obowiązki i relacje zawodowe mogą u dorosłych powodować poczucie przygnębienia, niedocenienia i niesprawiedliwości. Podczas zabaw dziecka z rodzicami jest zupełnie inaczej. Mały człowiek zadaje im mnóstwo pytań i docenia każdą odpowiedź. Choć istnieje szansa, że mama i tata w końcu mogą stracić cierpliwość do nieokiełznanej dziecięcej ciekawości, na pewno nie będą mieli wrażenia, że potomek ich nie docenia. W końcu zwraca się z pytaniami do najważniejszych dla niego ludzi na świecie. Wspólne rodzinne spędzanie czasu to nie tylko atrakcja dla dziecka – również dla dorosłego

 

Gdy wiosenne słońce coraz mocniej przygrzewa, ogrody zaczynają tętnić życiem. Pojawiają się pierwsze wiosenne kwiaty, z każdym dniem przybywa ich coraz więcej. Nie bez powodu wiosna uważana jest za najpiękniejsza porę roku. Pierwsze cieplejsze dni to także sygnał dla nas, że przyszedł czas rozpoczęcia sezonu prac ogrodowych. Grabimy pozostawione jesienią zaschnięte liście i łodygi bylin, aby umożliwić rozwój młodych pędów. Usuwanie zimowych okryć drzew, krzewów i bylin rozpoczynamy zaraz po ustąpieniu mrozów, gdy wystąpi kilka kolejnych dni bez ujemnej temperatury. Wykonujemy cięcie prześwietlające drzewek owocowych, które polega na wycięciu kilku lub kilkunastu pędów w taki sposób, aby do środka korony lepiej dochodziło światło i powietrze. Skracamy lub usuwamy nadmiernie zagęszczone pędy jabłoni, grusz, czy śliw. Przy okazji usuwamy z pędów zaschnięte owoce (tzw. mumie) porażone w poprzednim sezonie przez choroby lub szkodniki. Przycinamy krzewy ozdobne, które będą kwitły na pędach tegorocznych (np. budleje). Krzewy kwitnące wiosną (wierzby, forsycje) przycinamy dopiero po ich przekwitnięciu

Podziwiaj wiosenne kwiaty:

Już od początku marca w ogrodzie pojawiają się pierwsze wiosenne kwiaty, z każdym dniem przybywa ich coraz więcej. Zdecydowanie królują rośliny cebulowe kwitnące wiosną – t.j. tulipany, krokusy, narcyzy, hiacynty i szafirki. Po nich cały ogród zapełnia się kolorami kwitnących kwiatów i krzewów. Choć często pogoda płata nam figla. I pojawiają się spóźnione wiosenne przymrozki. Te chłodniejsze dni przypadają w męskie imieniny – stąd też mają imiona: Pankracy, Serwacy, Bonifacy – zimni ogrodnicy. Aż do zimnej Zośki.  To prace porządkowe rozpoczynamy już w marcu. My proponujemy zacząć od naszych małych ogródków które możemy stworzyć na oknie w pokoju dziecinnym. Tym samym obarczyć naszych milusińskich takim obowiązkiem jakim jest opieka nad roślinami. Podlewanie kwiatów, obserwowanie wzrostu zasadzonych roślin może stać się prawdziwą frajdą.

Proponujemy dodatkowe aktywności związane z tematem tygodniowym:

Umuzykalnienie:

Pantomima z muzyką: https://www.youtube.com/watch?v=qMuKw1NYpjs

Zmień się w kwiatuszka. Na początku małego. Zbiegem czasu który rośnie. Powiewa nim wiatr. Pda deszcz. A na końcu jest piękny i otwarty ku słońcu. Zatańcz do utworu Ballada Adelidy.

Nauka piosenk
„Wiosna w ogródku” Autor słów: Ewa Chotomska

Grabie i łopaty zimą spały w szopie
Wiadomo, że wtedy grządek nikt nie kopie.
Nagle przeszła wiosna na dwór je wygnała,
Kiedy pracowały, ona planowała.

Refren: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie.
A nim się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa,
Kwiaty będą kwitnąć, ptaki będą śpiewać.

Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą.
Grabie i łopaty męczą się i pocą.
Taczki i konewki także się zwijają
Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.

Refren (x2):

Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie.
A nim się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa,
Kwiaty będą kwitnąć, ptaki będą śpiewać.

„Wiosna w ogródku” – możesz jej posłuchać 

https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag

Utwory dodatkowe:

Pachnąca wiosna – piosenka dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=XiCKI15os1Y

Nie śpijcie kiedy wiosna:

https://www.youtube.com/watch?v=l4OcX981Sww

Piosenka o wiośnie – Mała Orkiestra Dni Naszych

https://www.youtube.com/watch?v=hHvqucAAN28

Skaldowie – Wszystko kwitnie wkoło(Wiosna)

https://www.youtube.com/watch?v=RvOaIABDeJI

Wiosna w ogródku.mpg

https://www.youtube.com/watch?v=Qe-xct1YOLg

Zabawa relaksacyjna:

Wiosna w ogrodzie prezentacja: Chwila dla relaksu i uspokojenia. Piękne zdjęcia z pięknymi dźwiękami: https://www.youtube.com/watch?v=bPxMuoyOIRk

https://www.youtube.com/watch?v=VEbBXOwQtLw

Zagadki obrazkowe:

  1. Karty z kwiatami do wydruku: do zagadek, do zabaw, do odczytywania napisów.

http://przedszkolankowo.pl/2017/01/21/wiosenne-kwiaty-plansze-zestaw-1/ – karty obrazkowe „Wiosenne kwiaty”

https://przedszkolankowo.pl/2017/02/27/wiosenne-kwiaty-plansze-zestaw-2/ – karty obrazkowe „Wiosenne kwiaty”

  1. Czy odgadnięcie nazwy wszystkich wiosennych kwiatów z prezentacji: https://www.youtube.com/watch?v=H9HAqOQoO5c

https://www.youtube.com/watch?v=K9qJtmFdgqM

Opowiadania, wiersze, Historyjki – obrazkowe:

1)Ignacy Krasicki, Bajki i przypowieści Tulipan i fiałek

Posłuchaj i odpowiedz:

https://www.youtube.com/watch?v=seYf7wUH0k8

Czym jest przyjaźń? Na czym polega przyjaźń wśród kwiatów? Spróbuj narysować ilustrację do wiersza. Lub też możesz narysować swojego przyjaciela? Dlaczego jest Twoim najlepszym kolegą/koleżanką?

2)Opowiadanie „O żółtym tulipanie” – M. Różycka

W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami.
Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.

– Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
– To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
– Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.
– Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.
– Puk! Puk! Puk!
– Kto tam?
– To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
– Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.

Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:

– Tulipanku, puść mnie!
– Ktoś ty?
– Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.
– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.

Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.

– Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
– To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!

Wtedy Tulipanek pomyślał:

„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.
Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę,
Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go …
I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna.
Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.
A rano przyszły dzieci i zawołały:

– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
– Teraz już na pewno będzie wiosna!

Tulipan

Autor: Bożena Forma

Kiedy pan zakwitnie,
panie tulipanie?
Przecież wkrótce wiosna
na dobre nastanie.

W doniczce w kąciku
niech pan sobie rośnie
i niech pan rozmyśla
wciąż o pani wiośnie
.

Niechaj nam rosną

Autor: Bożena Forma

Niechaj nam rosną wiosenne kwiatki:
krokus, przebiśnieg, sasanki, bławatki.
Przeróżne trawy, roślinki małe
w promieniach słońca skąpane całe.

Niech się pojawią chrząszcze, pająki,
głośno brzęczące trzmiele i bąki.
Ptaki wesoło niechaj śpiewają
i razem z nami wiosnę witają
.

1.Po przeczytaniu utworów: Rysowanie historyjki obrazkowej Od cebulki do kwiatu.
Układanie historyjki obrazkowej na podstawie opowiadania „Od cebulki do kwiatu” (etapy rozwoju rośliny)

2.Wyróżnienie podstawowych części rośliny:
-korzeń
-łodyga
-liście
-kwiat

3.Omówienie niezbędnych warunków do życia każdej rośliny (ziemia, woda, nasłonecznienie …)

  1. Wiosenny ogródek” – założenie wiosennego ogrodu. Dzieci otrzymują zadanie:
    w zależności co mamy w domu: sadzenie cebulek kwiatów,sianie rzodkiewki, rzeżuchy, hodowla fasoli w ziemi i w wodzie, szczypior z cebulki, groch, ziemniak itp.
    Dzieci wykonują czynności po objaśnieniu ( czynności do przygotowania przez opiekuna: przygotowanie ziemi/waty/słoika z wodą/lub gazy, pojemników, sadzenie i sianie cebulek i nasion, kontrola pielęgnowanie roślin, starsze dzieci mogą prowadzić dziennik wzrostu rośliny).

Zabawy matematyczne, logiczne, kodowanie, gry, sudoku

– Kodowanie:

  1. https://drive.google.com/file/d/1YGQ6XReJmClYZNz5r1ZWK8_SH6h9Z5W3/view  – kodowanie – układ współrzędnych – „Tulipan” i „Hiacynt”
  2. https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2018/05/WIOSENNE-KODOWANIE-1.pdf symbole Wiosny
  3. https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2018/05/WIOSENNE-KODOWANIE-2.pdf kwiaty
  4. http://wytenteguj.pl/zakodowane-obrazki-avengers/ Szczególnie polecane dla chłopców

– Konstruowanie gry: Szalone bakterie

https://ztorbynauczycielki.pl/szalone-bakterie/

– Gra Piotruś Wirusek do pobrania i zagrania

https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2018/05/WIOSENNE-KODOWANIE-3.pdf grupa starsza – kształty

– Puchate sudoku lub symetria

Kuleczki możecie zastąpić tym co macie w domach. Np. guzikami, kolorowymi kółkami wyciętymi z papieru czy też pionkami z gier. Poniżej linki z zasadami i możliwością wydrukowania kart do zabawy.

https://ztorbynauczycielki.pl/puchate-sudoku/

https://ztorbynauczycielki.pl/cwiczenia-symetrii-czyli-zabawy-z-lustrzanym-odbiciem/

– Zabawa matematyczna do której potrzebujecie patyczki (zamiast nich mogą po prostu być kredki, grubsze flamastry albo szczotka) i gumki. Ćwiczycie liczenie, rozpoznawanie cyfr, sprawność manualną.

https://ztorbynauczycielki.pl/kolorowe-zabawy-matematyczne/

– Dla młodszych dzieci proponujemy utrwalanie kolorów, ćwiczenie koncentracji uwagi. Do zabawy przydadzą się liczmany i grubszy karton/ pudełko:

https://ztorbynauczycielki.pl/cos-z-nizczego/

 

CZYTANIE:

Do utrwalenia umiejętności czytania poznanych liter. Zabawa imiona ślimaków. Ćwiczenie percepcji wzrokowej i spostrzegawczości.

https://www.logotorpeda.com/nauka-czytania/czytamy-samogloski-imiona-slimakow/

Ćwiczenie słuchu fonemowego. Zabawy z obrazkami.

https://www.logotorpeda.com/wady-wymowy/cwiczenia-sluchu-fonemowego-z-gloskami-w-i-f-propozycje-na-dlugi-pobyt-w-domu-z-dzieckiem/

Domino sylabowe: Proponuję: Ćwiczenia słuchowe – dorosły losuje jedną lub dwie kafelki i odczytuje sylaby; zadaniem dziecka jest prawidłowe powtórzenie ciągu sylab!

https://www.logotorpeda.com/nauka-czytania/roznicujemy-pa-ma-domino-sylabowe/

Prace plastyczne: Aktywność plastyczna proponowana dla dzieci jest inspiracją do działań wspólnych. Pamiętajcie jednak na co dzień o takich najprostszych aktywnościach jak: kolorowanie i wycinanie. A starsze grupy ćwiczenia grafomotoryczne(szlaczki).Wspierają koordynację wzrokowo –  ruchową, koncentrację uwagi a także srawność manualną.

http://bystredziecko.pl/grafomotoryka-rysowanie-po-sladzie/ https://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/zabawy-2/szlaczki-34

  1. http://pomyslowesmyki.blogspot.com/2017/05/w-zotym-kolorze-mlecze.html – mlecze odbite plastikowym widelcem w podobny sposób można zrobić tulipany
  2. https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/04/wiosenna-praca-plastyczna-forsycja/ – forsycje malowane drucikiem kreatywnym
  3. https://pracaplastyczna.pl/index.php/wiosna/1379-narcyz  – narcyz z płatków kosmetycznych
  4. https://dzieciakiwdomu.pl/2014/03/owies-w-pojemniczkach-wiosenna-zabawa-dla-dzieci.html Sianie owsa
  5. http://praceplastyczne.pl/wiosna/77-kwiaty-z-butelek-plastikowych – Kwiaty z plastikowych butelek
  6. http://praceplastyczne.pl/techniki-plastyczne/223-wydrapywanie-w-plastelinie-i-pastelach-olejnych – wydrapywanka kwiaty
  7. http://praceplastyczne.pl/inne/142-paleta-malarska – mieszanie barw

Zabawy ruchowe:

Zabawa dramowa „Cebulka” – nauczycielka opowiada, w tle muzyka, dzieci wykonują to, o czym nauczycielka opowiada.
Tulipanek mieszkał sobie w swoim domku (w cebulce), głęboko pod ziemią (dzieci leżą na podłodze, zwijając się jak najmocniej. Było tam ciepło, cicho i ciemno (dzieci zamykają oczy i cichutko leżą) Jednak pewnego dnia zrobiło mu się jakoś niewygodnie (dzieci zaczynają się wiercić), nagle cebulka pękła i tulipanek wysunął mały kiełek (dziecko wysuwa w górę rękę lub nogę), potem kiełek zaczął rosnąć i rosnąć (dzieci powoli unoszą się do góry), wypuścił listki i pięknie zakwitł (dzieci unoszą ręce w górę, jakby to były płatki kwiatów). Teraz w ogrodzie kwitnie dużo pięknych tulipanów (dzieci obracają się w jednai drugą stronę, uśmiechają się).

Znajdź swoją parę” zabawa orientacyjno-porządkowa, cel: usprawnianie motoryki dużej, rozwijanie percepcji wzrokowej. Pomoce: wycięte z papieru kwiaty w różnych kolorach, tak aby tworzyły pary, chorągiewka, bębenek. Na uniesioną przez nauczyciela do góry chorągiewkę dzieci swobodnie biegają po sali, uderzenie w bębenek oznacza, że dzieci muszą znaleźć dziecko z takim samym kwiatkiem.

„Mrówki budują mrowisko” – zabawa z elementem czworakowania – na trawie są rozłożone pałeczki, dzieci (mrówki) chodzą na czworakach w różnych kierunkach, na hasło nauczyciela zbierają pałeczki, zanoszą na wyznaczone miejsce, wkładają do obręczy.

Omiń kałużę – zabawa ruchowa z elementem równowagi, cel: usprawnianie motoryki dużej, koordynacji ruchowej oraz równowagi. Pomoce: kolorowe krążki lub wycięte z kolorowych kartek koła, tamburyno. Na podłodze lub na trawie rozłożone są kolorowe krążki – kałuże. Dzieci maszerują pomiędzy nimi w rytm wystukiwany przez nauczyciela. Na hasło „Kałuża!” przeskakują przez krążki.

Ćwiczenia artykulacyjne: naśladowanie głosów ptaków. Nauczyciel opowiada, demonstrując prawidłową artykulację i odpowiednie ruchy ptaków: bocian – rozgląda się wokoło i głośno klekoce – kle, kle (ręce wyprostowane do przodu tworzą dziób bociana i „klaszczą”, naśladując klekotanie), kukułka – siada na gałązce i głośno kuka – ku-ku, ku-ku (ręce tworzą małe skrzydełka, dzieci naśladują kukanie), kaczka – rozgląda się wokoło i głośno kwacze – kwa, kwa (ręce w bok z jednoczesnym poruszaniem się w różnych kierunkach po sali, naśladując kwakanie).

Zabawa słuchowa
„Jakie słowo zostało powiedziane dwa razy? 
(żaba, bocian, żuk, żaba),
(konik polny, łąka, świerszcz, łąka),
(wiosna, zima, wiosna, lato),
(mrówka, mysz, świerszcz, mysz),
(motyl, mak, mrówka, motyl).

 

Wiosenne wierszyki”zabawa artykulacyjna.
Naucz. prosi dzieci o dokończenie krótkich wierszyków:

Zawitała do nas wiosna,
pani piękna i …(radosna).

W prezencie przyniosła kwiecie,
by cudnie było na …(świecie).

Na drzewo i ten krzew szary
rzuciła zielone …(czary).

Ptaków tłumy czarowała,
piękne nutki …(darowała).

Zimę i szarą pogodę
wysłała w daleką …(drogę).

Lata osa koło …(nosa).

Radują się dzieci, gdy słonko mocno… (świeci).

 

Zabawa muzyczno- ruchowa „Przytupanka”

Melodia jest śpiewana na sylabę la, la, la.
Na przerwę w muzyce wykonywane są następujące czynności:

1 zwrotka- 2 klaśnięcia w dłonie
2 zwrotka- 2 uderzenia o kolana
3 zwrotka- 2 tupnięcia
4 zwrotka- okrzyk „tak jest” oraz wymach kciuka
5 zwrotka- wszystkie czynności są powtarzane

Zabawa językowa „Mistrz pamięci” z całą rodziną

Dzieci siedzą w kole. Ich zadanie polega na wymyśleniu słowa, rozpoczynającego się na gł. „sz” lub „s” i dodanie do wypowiedzi gestu, charakteryzującego np. dany przedmiot. Każda kolejna osoba musi podać wszystkie, występujące wcześniej wyrazy oraz dodać swój pomysł. Dla ułatwieniu na dywanie rozłożone są obrazki (odwrócone), przedstawiające poszukiwane słowa. W przypadku gdy dziecko ma problem z wymyśleniem własnego określenia, losuje kartonik.

Wyrazy pomocnicze: szufla, szampon, szopa, szpital, szynka, samochód, skakanka, sowa, słoń, stonoga.

Masaż „Stonoga”
Masaż jest wykonywany prawą i lewą ręką jednocześnie

Tędy szła stonóżka-               kreślimy prostą linię

to właśnie jej dróżka:             kreślimy zygzak

kółeczko                                 zataczamy okrąg

kropeczka                               wciskamy kropkę

kółeczko                                 zataczamy okrąg

kropeczka                               wciskamy kropkę

w bamboszkach                      wewnętrzną częścią dłoni klepiemy po plecach

w szpileczkach                       wciskamy palcem wskazującym kropkę

na stu małych nóżkach.          palcem wciskamy kropkę a dłonią klepiemy po plecach

Ćwiczenie na skupienie uwagi:

                   „A os było pięć”

 Na wskazujący palec dziecka, lub innej osoby. Nakładamy kukiełkę (osy) można zrobić z papieru owinąć żeby przypominała osę. Jeśli oko dziecka jest zasłonięte, powinno się zdjąć osłonę na czas ćwiczeń. Ćwiczenie polega na przybliżeniu i oddaleniu sylwetki kukiełki (osy). Zgodnie z treścią piosenki. Dziecko siedzi pry stole. Utrzymuje wzrok na osie (umieszczona na palcu). Przybliża ja i oddala – zgodnie z treścią wierszyka.

                       OSA

LECI, LECI OSA
DO MOJEGO NOSA.
CHWILĘ POSIEDZIAŁA
I DALEKO ODLECIAŁA
LECI DRUGA OSA
DO MOJEGO NOSA
CHWILE POSIEDZIAŁA 
I DALEKO ODLECIAŁA

(ITD DO PIĘCIU)

Język angielski:

Spring – wiosna
Garden – ogród,
Flowers – kwiaty, 
Sunglasses – okulary przeciwsłoneczne, 
Kite – latawiec,

Zwroty: digging holes – kopać dołki, planting seeds – siać nasionka, watering seeds – podlewać nasiona, picking flowers – zbierać kwiat

  1. https://www.youtube.com/watch?v=eFWXPmUg_IQ&feature=emb_title – 5 Little Flowers – odtwórz piosenkę zatrzymaj ją i potrenuj: Przeliczanie do pięciu
  2. https://www.youtube.com/watch?v=gAcDUEgMgmY– Sing a Song of Flowers – Powtórzenie kolorów
  3. https://www.youtube.com/watch?v=cRhGOdqWIIo  – spróbuj zabawy w echo. Rodzic – dziecko.

Koło z ilustracjami

Rozkładamy ilustracje w kole. Dzieci maszerują w rytm dowolnej melodii dookoła obrazków. W momencie kiedy muzyka przestanie grać każdy kolejno głośno mówi co znajduje się na ilustracji przy której aktualnie się znajduje.

Jumping game

Podczas tej zabawy przyklejamy na tablicy bądź ścianie karteczki przedstawiające wprowadzone słownictwo. Warunek jest taki aby karteczki były przyklejone dosyć wysoko, tak aby dzieci mogły zdjąć karteczkę dopiero poprzez podskoczenie. Dla utrudnienia przyklejamy ilustracje coraz wyżej. Kiedy dziecku uda się zdobyć karteczkę głośno mówi co na niej się znajduje.

Liczymy robaczki

Przygotowujemy 2 hula hop i zestaw robaczków (do zakupienia w sklepie z zabawkami). Każde z dzieci otrzymuje 10 sztuk. Wybieramy dwoje dzieci, których zadaniem jest trafieniem do hula hop jak największą ilością robaczków. Pozostałe dzieci przeliczają ile elementów znalazło się w kołach. Wygrywa to dziecko, które wrzuciło więcej robaczków.

Zabawy i ćwiczenia z zakresu terapii pedagogicznej dla dzieci 5 i 6-letnich

Percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo-ruchowa

– zabawa „co widzę”- dziecko siada na środku pomieszczenia i przypatruje mu się dokładnie; zachęcamy by przyjrzało się jak najdokładniej, co gdzie leży, jaki ma kolor, obok czego się znajduje. Po chwili prosimy by zamknęło oczy, wtedy zadajemy pytanie, np.: „ co leży na stole?, co stoi obok fotela?, jaki kolor ma krzesło?”. Potem zmiana, zgaduje dorosły J

– wyszukiwanie na bogatym w szczegóły obrazku, grafice ( z książki, fotografii) wymienianych przez dorosłego rzeczy

– układanie klocków wg wzoru zaprezentowanego przez dorosłego- „ułóż tak jak ja”

Percepcja słuchowa

– ćwiczenia wysłuchiwania, różnicowania i rozpoznawania różnych odgłosów, szmerów pochodzących z bliższego i dalszego otoczenia; określanie rodzaju, miejsca, odległości, kierunku słyszalnego dźwięku

– odtwarzanie przez dziecko proponowanego rytmu, wystukiwanie, zapisywanie za pomocą klocków, 

– chodzenie jak żołnierz, skakanie jak żabka w rytm wyklaskiwany prze dorosłego, raz szybszy, raz wolniejszy

Rozwój mowy i logicznego myślenia:

– określanie kolejności wykonywanych czynności, np. Co trzeba zrobić, by wyjść na spacer?, Co trzeba zrobić by zbudować zamek?

– słuchanie wypowiadanych przez dorosłego zdań i ocenianie czy to jest prawda czy fałsz, dostrzeganie nonsensów

– kończenie rozpoczętych przez dorosłego zdań, np. „ Jestem wesoła ponieważ…”, „Dzisiaj na obiad…”

Ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe

– unoszenie prawej ręki i lewej nogi oraz lewej reki i prawej nogi w leżeniu na plecach

– chwytanie prawą ręką lewej pięty i lewą ręką prawej pięty w leżeniu na plecach

– dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana

– wyciąganie na przemian na boki prawej ręki z lewą nogą i lewej ręki z prawą nogą

Bajka „O wirusie, który nosił koronę”. 

Bajkę dzieci mogą zilustrować, pracę można będzie przynieść do przedszkola. Rysunki, malunki, prace przestrzenne zależą tylko od wyobraźni dzieci. Wystawa prac odbędzie się w przedszkolu na sali gimnastycznej. 

Podczas gdy nam – dorosłym dużo łatwiej przychodzi zapamiętanie pewnych faktów o koronawirusie, dzieci mogą mieć z tym problem. Niektórym pociechom trudno wytłumaczyć, dlaczego muszą siedzieć w domu pomimo pogody i nadchodzącej wiosny. Zatem czasem łatwiej jest przekazać poważne treści za pomocą bajki i na trochę mniej poważnie.

Nie tak dawno temu, w odległym, a jednocześnie bardzo bliskim nam królestwie, które można zaobserwować wyłącznie pod mikroskopem, mieszkało sobie mnóstwo złych rodzin wirusów. Niektóre z nich wyglądały jak poskręcane robaczki albo bryłki z wypustkami, inne jak śmieszne, pstrokate pałeczki, a jeszcze kolejne przypominały pająki z geometrycznymi głowami. Zadaniem każdej rodziny było wywołać chorobę u ludzi, roślin lub zwierząt, im okropniejszą i złośliwszą tym lepiej. Można powiedzieć, że wszystkie wirusy wręcz ścigały się ze sobą, która rodzina sprawi, że pochoruje się więcej żywych organizmów. 

– Haa! Ja sprawiłem, że myszy leciała dzisiaj krew z nosa! – chwalił się jeden.

– A ja, że Staś wymiotował i wymiotował, a potem bolała go głowa i brzuch! – przerwał mu kolejny.

– Przeze mnie uschły wszystkie kwiatki w ogrodzie! 

– To jeszcze nic! Ja wywołałem wysypkę na całym ciele Kasi i jej kota, tak swędziała i bolała, że Kasia aż się popłakała, a kot stracił połowę futra! – zaśmiał się czwarty z wirusów.

I tak na wyrządzaniu krzywdy i chorób mijały wirusom całe dni. 
W końcu, rodziny wirusów zaczęły się nudzić. Pryszcze, bóle mięśni, katar, grypa… Wszystko to już przecież było! Przechwałki wirusów przestały im sprawiać jakąkolwiek przyjemność. Zwołały więc w swoim królestwie wielkie zebranie, na którym postanowiły stworzyć najgorszego wirusa na świecie, by każdy bał się go tak, jak jeszcze żadnego innego przed nim. 

Wzięły ogromny kocioł i wsypały do niego całe mnóstwo złych składników. Wymieszały wszystko, trochę podgrzały i czekały. Po jakimś czasie z kotła wyszedł najbrzydszy wirus, jakiego kiedykolwiek widziały – cały szary i oślizgły, z czerwonymi gąbeczkami, obsypany pomarańczowymi wypryskami. Wszystkie wirusy były z siebie bardzo zadowolone – przed tak brzydkim wirusem, każdy na pewno będzie czuł strach! 

Wirus szybko podporządkował sobie pozostałe rodziny; był tak zły i bezwzględny, że nawet kazał sobie zrobić złotą koronę i zbroję, której nikt nie zdoła pokonać. Wkrótce po ich otrzymaniu, opuścił królestwo wirusów i ruszył w świat. Atakowanie śmiesznych, zielonych roślin wydało mu się niepotrzebne, więc zaczął szukać zwierząt. Najpierw na swej drodze spotkał małego nietoperza. Dotknął go i sprawił, że nietoperz zaczął mocno kaszleć i wcale nie mógł latać. Następnie zainfekował całą jego rodzinę, która musiała spędzić długie tygodnie w jaskini.

Koronawirusowi podobało się u nietoperzy, ale to mu nie wystarczyło. Pragnął sławy i uznania w królestwie wirusów, a tego na pewno nie osiągnąłby kończąc na nietoperzach. Zdarzyło się, że pewnego razu do jaskini nietoperzy, wszedł człowiek. Wirus dostrzegł swoją szansę! O tak, choroby ludzi wirusy lubiły najbardziej i były z nich najbardziej znane! Nietoperz akurat kichnął na człowieka i wirus wystrzelił jak z procy. Człowiek na szczęście wcale nie mył rąk, więc koronawirus szybko dostał się najpierw do jego nosa, a następnie pokonał drogę do płuc. Trochę w nich pobuszował, żeby zobaczyć z czym ma do czynienia, a następnie zaczął wywoływać gorączkę, bóle całego ciała człowieka, duszący kaszel i osłabienie. Człowiek zaraził innych ludzi, którzy podobnie jak on kaszleli i kichali bez zasłaniania twarzy i bardzo rzadko się myli. W królestwie wirusów zapanowały czyste szaleństwo i radość – chorych było coraz więcej, a koronawirus rozhulał się w najlepsze; jego sława była tak wielka, że zaczęto nawet pisać o nim w ludzkich gazetach!

Tymczasem w świecie ludzi sytuacja nie przedstawiała się już tak kolorowo. Wszyscy zaczęli masowo zapadać na chorobę wywołaną przez koronowirusa. Szpitale były przepełnione, sygnał karetek non stop rozbrzmiewał na ulicach, a lekarze, którzy mieli ręce pełne roboty, opadali powoli z sił. Ludzie nie wiedzieli jak sobie z nim poradzić, aż do czasu, kiedy najmądrzejsi z nich – naukowcy, zauważyli, że koronawirus bardzo nie lubi zwykłego mydła. Ten, kto często mył ręce, praktycznie wcale nie chorował. Pomocne okazywało się również zakrywanie buzi łokciem podczas kaszlu, dzięki czemu wirus nie mógł przedostawać się do innych osób. Niektórzy ludzie wcale jednak nie słuchali naukowców. Chodzili do sklepów, restauracji, organizowali imprezy, a kaszleli i kichali przy tym aż miło! A koronawirus tylko na to czekał. 

Najbardziej chorowali ludzie już na coś chorzy albo starsi. Mieli bardzo dużo problemów, żeby wyleczyć się z choroby wywołanej przez koronawirusa. Świat ludzi pogrążał się w coraz większym chaosie, a wirus triumfował. 

Wtedy właśnie ludzie postanowili, że za wszelką cenę muszą znaleźć sposób, żeby go pokonać i uniemożliwić mu chodzenie od człowieka do człowieka. Postanowili więc… schować się przed nim we własnych domach! Wirus bardzo nie lubił domów ludzi. Dużo w nich było ohydnie pachnącego mydła, z każdego kąta patrzyły na niego groźnie wyglądające miotły, ścierki i mopy. Koronawirus był przecież wirusem światowym, królem wirusów! – kochał chodzić po galeriach handlowych, autobusach, pociągach, samolotach, uwielbiał latać na skrzydłach kaszlu. Aż tu nagle, kiedy skończył z jednym człowiekiem i rozglądał się za kolejnym na ulicy miasta, okazało się… że nikogo nie ma w pobliżu. Jeszcze przez jakiś czas chodził i szukał, przemieszczał się od jednego przystanku autobusowego do tramwajowego, pohuśtał się trochę na placu zabaw przy szkole, ale żaden człowiek się nie pojawił.

W końcu wyszło słońce, popadał deszcz, spadł pierwszy śnieg, a koronawirus, nie mogąc chwalić się już przed innymi wirusami chorobami, które wywołał, zawstydzony i pokonany schował się gdzieś bardzo głęboko i prawie zniknął. 

Logopedyczne wierszyki i rymowanki do utrwalania głosek syczących (s, z, c, dz)

Pamiętajcie:
przy tym szeregu czubek języka(apex) leży za dolnymi zębami, pilnujcie proszę, aby język nie wsuwał się między zęby, czy nie opierał się o górne zęby.

„Pan Sum”

Mówi nurek do suma: 
„Sumie! Co pan sum umie, 
tak w sumie?” 
A sum nic- wąsem machnął 
i wodę dalej sunie. 
Woła nurek do suma: 
„Panie Sumie! 
Nic a nic pan nie umie, 
tak w sumie?” A sum nic- tylko sunie 
i sunie… 
Bo słów ludzkich nie rozumie. Tylko sunie.

„Słówka”

Zapytała mądra sówka 
– Jak piszemy trudne słówka: 
stół, klasówka, suwak, pustka, 
sum, truskawka, sokół, chustka? 
i pytała ciągle sówka: 
Jak piszemy trudne słówka: 
Sówka, pusty, mus i usta 
i spódnica, i kapusta.

„Kotki”

Oto domek niski. Stoją pod nim miski. 
Kotki mleko piją, potem miski myją.

„SMS”

Raz do kotów psotny pies 
Wysłał taki SMS: 
„Nie wiem wcale co to jest? 
Lubię was, jak kota pies! 
Moje wy nyguski, wysyłam całuski”.

„Psotny Zenek”

Zenek ma gwizdek, 
dmucha z zapałem, 
swoim zabawkom 
robi tu zbiórkę. 
Koza i zebra 
są pod regałem, 
znalazły rózgę, 
zegar pod biurkiem, 
zapałki w zamku, 
lizaka w zupie. 
Oj, kto wymyślił 
te psoty głupie? 
Bałagan robi 
ten mały Zenek. 
Wielkie ma mama 
z Zenkiem zmartwienie.

„Zagubione [z]”

Gdzieś się „z” zawieruszyło, 
zabłąkało, zagubiło. 
Może je koza zajada 
myśląc, że to sałata. 
Może je zebra ukradła, 
szukając „z” z abecadła. 
Może jest w zabawkach Zosi, 
poszukajmy, Zosia prosi.

„Zapominalski”

Mój kolega Zbyś Kowalski 
Strasznie jest zapominalski. 
Zapomniał, gdzie schował złotówkę 
I gdzie zegary mają wskazówkę. 
Nie pamięta, gdzie kupował lizaki 
I gdzie położył nowe mazaki. 
Zapomniał, jak smakują pyzy 
I o tym, że ma pójść do Izy. 
Nie wie, gdzie rosną niezapominajki, 
Nie pamięta, kto mu opowiadał bajki. 
Zapomniał, kto zadawał zagadki 
i jak się robi do książki zakładki. 
Nie wie, po co ptaki wiją sobie gniazda 
i dlaczego na niebie świeci złota gwiazda, 
po co na zakrętach pojazdy zwalniają 
i dlaczego kozy listki zjadają…

„Koza Zosi”

Młoda koza Zosi z zagrody zerkała, 
skakała, beczała, bródką potrząsała 
i się wciąż zastanawiała, 
jak zdobyć dwie główki kapusty 
by zapełnić brzuszek pusty.

„Placek Jacka”

Oto mały Jacek, co wypiekał placek. 
Placek owocowy, z lukrem cytrynowym. 
Słodki i pachnący, pulchny i gorący. 
Placek dla Celiny, Wacka i Lucyny.

„Ulica cudów”

Na ulicy cudów 
Jacek widział ośmiornicę 
i tańczącą baletnicę, 
pajacyka i kucyka 
co wesoło sobie bryka. 
Spotkał groźną z ZOO lwicę 
i na miotle czarownicę.

„Janek – Grubasek”

Mieli koledzy rodzynek dzbanek, 
najwięcej zjadał grubasek Janek. 
Bardzo jest wielki Janka apetyt, 
całe jedzenie znika niestety! 
Bryndza, wędzonka, rodzynki, rydze. 
Połknął i placek, i kukurydzę. 
Gdy odwiedzają Janka koledzy, 
co widzą? Janek nie łyka wiedzy.

Propozycje na pierwszy tydzień. 

„Witaj Wiosno”

Proponowane ogólne aktywności dla dzieci:

Zabawy słowne
Zabawy sensoryczne
Konstruowanie gier planszowych
Zagadki słowne, obrazkowe, dotykowe, zapachowe 
Prace plastyczne
Zabawy matematyczne
Ćwiczenia grafomotoryczne

Dodatkowo dla dzieci 6-letnich:
Czytanie wyrazów, zdań, krótkich tekstów, książeczek (według możliwości i umiejętności dzieci)
Pisanie liter pisanych
Pisanie szlaczków w liniach (szczególnie literopodobnych, z pętelkami)

Dotychczas dzieci z „Zerówki” poznały następujące litery: a, A, b, B, d, D, e, E, f, F, i, I, k, K, l, L, ł, Ł, m, M, o, O, p, P, t, T, u, U, w, W, y, Y. Można je utrwalać i wprowadzać te, których jeszcze nie ćwiczyliśmy.

 https://wychowaniebezporazek.com.pl/2016/11/03/zabawa-z-czytaniem-metoda-sylabowa/

Inspiracje i pomysły do różnorodnych aktywności:

 http://kufer.poznajemyswiat.pl/zabawy-i-zabawki/

Proponowane szczegółowe aktywności dla dzieci pod hasłem „Witaj wiosno!”:

Wiersze:

„Przybycie wiosny” 

AutorBożena Forma

 

Spojrzał w okno mały Paweł,
a w ogrodzie wiosna:
świeżą trawę, przebiśniegi
w koszu nam przyniosła.

Obudziła pąki kwiatów
w parku i w ogrodzie.
Zapomnijcie moi mili
o śniegu i chłodzie.

Pożyczyła od słoneczka
garść ciepłych promieni,
gdy ogrzeje nimi ziemię,
świat się zazieleni
.

„Spotkanie z wiosną”

Autor: Bożena Forma

 

Białe chmurki mkną po niebie
przyleciały już bociany,
a na łące żab gromada
wrzask podniosła niesłychany.

Wiosna, wiosna piękna wiosna.
W rannej rosie dziś skąpana.
Pachnie mocno jej sukienka,
z polnych kwiatów pięknie tkana.

Borsuk norę swą opuścił,
gniazda wiją ptaki w lesie.
Powitalną pieśń wiosenną
wietrzyk hen, daleko niesie.

Wszystkie cieszą się zwierzęta,
że odeszła mroźna zima.
Już nie będą ciągle głodne
przecież wiosna się zaczyna.

„Prośba do słoneczka”

Autor: Bożena Forma

 

Malutka główka krokusa
nad śniegiem się pojawiła.
To znaczy, że już wkrótce
przybędzie wiosna miła.

Słoneczko nasze kochane,
bardzo cię prosimy,
ogrzewaj mocno ziemię,
zabieraj ślady zimy.

Pod śniegiem mocno bije
pani przyrody serce,
słoneczko, wyślij promienie,
daj ciepła jak najwięcej.

Urośnie młoda trawka,
rozwiną się pąki na drzewach,
dla ciebie miłe słoneczko
każdy ptaszek zaśpiewa.

„Marzanna”

Autor: Bożena Forma

 

Marzanna odchodzi,
a z nią groźna zima.
Słoneczko na niebie
mocniej grzać zaczyna.

Dosyć mamy śniegu,
dosyć mrozów mamy,
dlatego do wody 
Marzannę wrzucamy.

Nie żal nam jej wcale,
niech ją porwie rzeka.
Śpieszymy się, przecież
wiosna na nas czeka.

POLECENIA:

– Opowiedz wiersz własnymi słowami
– Znajdź rymy
– Naucz się na pamięć  tego, który podoba Ci się najbardziej

Opowiadania, bajki i historyjki obrazkowe:

Wiosenne przygody krasnala | Witold Giersz  „Krasnal  Hałabała spaceruje wiosną po lesie”

https://ninateka.pl/film/edu-wiosenne-przygody-krasnala-smf

Opowiadanie Olek i Ada „Oznaki wiosny”, czyta Mirosław Bieliński

https://www.youtube.com/watch?v=iG4QBT1ycqc

„Jak bałwanek wiosny szukał” Ewa Krawczyk

https://przedszkolankowo.pl/2016/12/26/jak-balwanek-wital-wiosne-historyjka-obrazkowa/

Suknia pani Wiosny http://www.nasze-bajki.pl/pl/przegladarka.aspx?bajka=787

Wiosenny krokus http://www.nasze-bajki.pl/pl/przegladarka.aspx?bajka=789

Opowiadania o Wiośnie: http://www.nasze-bajki.pl/pl/listaBajekTematycznych.aspx?kid=25&lnk=Przysz%u0142a_wiosna&lnk2=Przysz%u0142a+wiosna&kid2=25

POLECENIA:     

– Opowiedz wysłuchane teksty własnymi słowami
– Narysuj ilustrację do wybranego tekstu

Piosenki i tańce:

https://www.youtube.com/watch?v=QytYk2zyR6k Wiosna

https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E Marzec czarodziej

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw Maszeruje Wiosna

https://www.youtube.com/watch?v=8W4_2FokVHU Wiosenna poleczka

https://www.youtube.com/watch?v=1BxzTaIp9G4 Wiosna, wiosna zawitała

https://www.youtube.com/watch?v=erpmM3QyyVU Marzec szuka Wiosny

https://www.youtube.com/watch?v=Rsu8KrvhE6M Wiosna

https://www.youtube.com/watch?v=hBrWJCFugRU kle kle boćku

https://www.youtube.com/watch?v=gmhR8EJ3tDM daj rękę Wiosenko

https://www.youtube.com/watch?v=ZJ-CBQOUMLM&t=73s bałwanek i wiosna

https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs Znów przyszła Wiosna

Monika Kluza Mini warsztat muzyczny ” Wiosna urodziły się Motyle”

https://www.youtube.com/watch?v=eXTBJkvsWsk

POLECENIE:     

– Naucz się i śpiewaj wybraną piosenkę

Filmy przyrodnicze

„Wiosna – pierwsze oznaki w przyrodzie” https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

„Zwiastuny wiosny” prezentacja ze zdjęciami do muzyki Vivaldiego Wiosna https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

„Wiosenne kwiaty” prezentacja do muzyki Vivaldiego https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

Zabawy sensoryczne:

 „Wiosenne obrazki”
Na dużej tacy lub kuchennej stolnicy rozsyp warstwy mąki, kaszy manny lub piasku. Rysuj obrazki np. kwiaty dla pani Wiosny.

„Wiosenny spacerek”
To zabawa dla bosych stóp. Na podłodze przygotuj trasę składającą się z powierzchni o rożnych właściwościach. Mogą to być kawałki tkanin, wełna, gazety, grubszy karton, bibuła. Spacerowanie taką ścieżką rozwija nie tylko zmysł dotyku. Dzięki kolorom stymulowany jest też wzrok, a wydające różne dźwięki faktury pobudzają słuch.

Zabawy ruchowe

„Pajęcza siec”.   
Do zabawy potrzebujesz kilka krzeseł i dużo sznurka/nitki. Pomiędzy krzesłami utwórz w dowolny sposób pajęczynę około 30 cm od ziemi. Następnie rozsyp kolorowe piłeczki, klocki, nakrętki. Zbieraj je poruszając się pod pajęczyną, nad pajęczyną bez jej dotykania itd..

„Przejście przez mostek”.
Rozłóż na podłodze sznurek. Przechodź po nim na palcach, stopa za stopą, tyłem itd.

„Posłuchaj i zrób”
Zrób do przodu cztery kroki,
I rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa,
Ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok,
Przysiad i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy,
By koledze otrzeć łzy.
Klaśnij w ręce razy pięć,
Na klaskanie też nasz chęć.
Teraz obróć się dokoła
I hurraaa! Zawołaj.

„Spacer”
Wyruszamy w drogę (uderzaj dłońmi płasko w uda, naśladując odgłosy).
Teraz trochę pobiegniemy ( szybciej uderzaj).
Wyprzedza nas jeździec na koniu (wyklepuj rytm galopującego konia).
Przechodzimy przez most (uderzaj się w pierś).
Na brzegu lasu widzimy sarenkę, skradamy się po cichutku, żeby jej nie spłoszyć (czubkami palców dotykaj ud).
Zaczyna wiać wiatr, coraz silniejszy huragan ( wydmuchuj powietrze, naśladuj gwizd wiatru).
Sarenka ucieka wielkimi skokami ( uderzaj dłońmi w uda, unoś je w górę i ponownie uderzaj w uda).
Wracamy pomału do domu, niektórzy są zmęczeni i wloką się na końcu, szorując nogami (pocieraj dłoń o dłoń).

 „Dziwne kroki”

Poruszaj się według instrukcji:
– Chodzimy bardzo wesoło,
– Chodzimy tak, jakbyśmy byli bardzo smutni,
– Idziemy z ciężkim workiem na plecach,
– Idziemy przeskakując z kamienia na kamień,
– Idziemy tak, jak lubimy chodzić.

Konstruowanie gry planszowej – ściganki „Szukamy wiosny”

Pola narysuj lub wytnij z kolorowego papieru i naklej. Gra powinna zawierać start, metę oraz pola specjalne (np. krokusy – polecenie: zapatrzyłeś się na kwiaty, czekasz 1 kolejkę).

Zagadki słowne

POLECENIE:          
– Rozwiąż zagadki i wymyśl dwie własne

Co buduje każdy ptak,
by chować pisklęta,
a tylko kukułka,
o tym nie pamięta? (gniazdo)

Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony.
Dzieci się śmiały, gdy go witały,
żabki płakały przez dzionek cały. (bociany)

Nie miauczą, nie drapią,  nie piją mleka
Na drzewie rosną, gdy zima ucieka. (bazie/kotki)

Kiedy wiosna nastaje
rośnie na łące.
Do słońca fioletową główkę
wystawia radośnie. (krokus)

Kiedy błyska, gdy ulewa,
wicher wieje, łamie drzewa.
Znak, że idzie duża,
groźna, straszna … (burza)

Wiosną na drzewie się zieleni,
ale opada na jesieni. (liście)

Prace plastyczne

Jeśli wykonasz wybraną pracę plastyczną koniecznie przynieś ją do Przedszkola.

http://krokotak.com/2015/02/spring-bouquet-2/ – wiosenny bukiet z papieru

https://www.craftymorning.com/paper-towel-roll-cherry-blossom-tree-craft/ – kwitnące drzewo z rolki po ręczniku papierowym i bibuły

http://krokotak.com/2018/03/blossoming-tree/ – kwitnące drzewo z rolki po papierze toaletowym, papieru i bibuły

http://krokotak.com/2013/04/happy-1st-day-of-spring/ – kwitnące drzewo z rolki po papierze toaletowym, papieru i bibuły

https://www.craftymorning.com/make-flowers-on-a-stick-using-ribbon/ – kwiatki ze wstążki i drewnianego patyczka

https://www.craftymorning.com/simple-fruit-loop-flower-craft-kids/ – kwiatki z płatków śniadaniowych i guzika

https://www.craftymorning.com/tissue-paper-egg-carton-tulips-kids-craft/ – tulipany z bibuły i drucików kreatywnych

https://www.craftymorning.com/tulip-potato-printing-craft-kids/ – tulipany odbijane pieczątkami z ziemniaków

https://www.funlittles.com/spring-art-tulip-painting/ – tulipany odbite plastikowym widelcem

https://pracaplastyczna.pl/index.php/wiosna/616-wiosenne-hiacynty – hiacynty z kolorowego papieru

https://dzieciakiwdomu.pl/2017/02/zwiastuny-wiosny-17-pomyslow-na-wiosenne-prace-plastyczne-i-techniczne.html

Zabawy słowne

Ułóż zdania z wyrazami: wiosna, krokus, pączki, słońce, bociany. Jaką głoską zaczynają się i kończą te wyrazy? Podziel wyrazy na sylaby.

Nauka rymowanki

Poszła Wiosna do ogródka,
napotkała krasnoludka.
– Dzień dobry krasnoludku.
Co ty robisz w mym ogródku?
– Pająkowi szyję sieci,
słowikowi bawię dzieci.
Zbieram nektar z kwiatów złoty,
bardzo dużo mam roboty.

„Wiosenne puzzle”

Narysuj (lub poproś mamę albo tatę) obrazek związany z wiosną, potnij na kilka części, wymieszaj elementy i złóż ponownie obrazek.

„Wiosenne memory”

Wytnij kwadraty z białego lub kolorowego papieru i narysuj dowolne elementy związane z wiosną. Możesz poprosić mamę lub tatę o pomoc bądź zróbcie to razem.  Wersja dla dzieci starszych to pary obrazków z napisami: wiosna, krokus, sasanka, bocian itd

Zabawy matematyczne, logiczne, kodowanie

https://www.matzoo.pl/zerowka

https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/12/nauka-kodowania-poprzez-zabawe/

https://ztorbynauczycielki.pl/kwiatki-matematyczne/ – doczepianie liści do kwiatków według cyfry na kwiatku

https://ztorbynauczycielki.pl/wiosenne-kwiatki/ – nawlekanie kwiatków z pianki na sznurówkę według wzoru

https://artsycraftsymom.com/umbrella-counting-color-sort-stem-for-kids/ – segregowanie według kolorów i przeliczanie – parasolki z papieru i drucików kreatywnych oraz krople deszczu z guzików

https://ztorbynauczycielki.pl/936-2/ – kodowanie – „Wiosenne kodowanie”

https://www.woojr.com/summer-mystery-pictures-pixel-grid-coloring-pages/ – kodowanie – układ współrzędnych „Słońce”

https://www.woojr.com/spring-and-easter-mystery-pictures-grid-coloring-pages/ – kodowanie – układ współrzędnych „Dziecko z parasolem” i „Tulipany”

http://kodowanienadywanie.blogspot.com/2019/02/wiosenne-dyktanda-graficzne.html – kodowanie – dyktando graficzne – tulipan, hiacynt, żonkil, słońce

https://www.woojr.com/easy-spring-math-worksheets-math-coloring-greater-less-pattern-recognition/ – kodowanie – pokoloruj według numeru – dodawanie „Kwiatki”

https://www.coloringsquared.com/worksheet/flowers-color-by-number/ – pokoloruj według numeru „Drzewo i kwiaty”

Gry i zabawy logopedyczne

https://www.logomiaupedia.pl/2017/05/wiosna.html – gra i karta pracy „Wiosna”

https://fenek.pl/bezplatne/72-scenariusze-zajec-do-serii-pory-roku.html – scenariusze zajęć „Pory roku”

Piosenki i zabawy – język angielski:

https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU – Spring is Here

https://www.youtube.com/watch?v=A16Cu6Ic1pA – Springtime

http://www.male-duze.pl/2017/03/wiosenne-materiay-cz-1.html – karty obrazkowe „Spring”

http://www.male-duze.pl/2017/03/wiosenne-materiay-cz2-kolory.html – karty obrazkowe + bingo „Spring flowers”

http://www.male-duze.pl/2017/02/5-wiosennych-zabaw-sali.html – propozycje wiosennych zabaw

http://zabawyzangielskim.pl/tematy-zajec/spring-wiosna/ – propozycje zabaw „Spring”

https://fullofideas.pl/2014/03/spring-bingo-game/ – bingo „Spring” 

Kart pracy:

https://przedszkolankowo.pl/2017/03/08/wiosenne-karty-pracy-zestaw-1/ – zbiór kart pracy „Wiosna”

https://www.woojr.com/easy-preschool-seasons-activity-pages/ – zbiór kart pracy „Wiosna” m.in. rysowanie po śladzie, historyjka obrazkowa

https://www.woojr.com/spring-preschool-worksheets-shapes-trace/ – zbiór kart pracy „Wiosna” m.in. rysowanie po śladzie, labirynt

Ćwiczenia logopedyczne

Interesującymi zabawami wspomagającymi wytworzenie się właściwego toru oddechowego są zabawy ze słomką. Dmuchając przez słomkę, dziecko powinno przesunąć jakiś drobny i lekki przedmiot, na przykład skrawek papieru na wcześniej narysowaną choinkę. Można też zaproponować dziecku zdmuchiwanie płomienia świecy za pomocą słomki lub popularną zabawę w puszczanie baniek mydlanych. W tym celu warto wrócić do starego sposobu wydmuchiwania baniek przez słomkę, a nie za pomocą przeznaczonego do tego gotowego sprzętu, który można zakupić w sklepie z zabawkami. Dmuchanie w balonik jest nie tylko czynnością absorbującą aktywność oddechową płuc, ale także świetną zabawą dla dziecka. Zachęcone pojawiającym się efektem coraz większego balonika, zechce nadmuchać go do pożądanych rozmiarów. Nie ma przy tym wszystkim świadomości, że w ten sposób pracuje nad prawidłową wymową.

Następną zabawą o wartości logopedycznej jest naśladowanie różnego rodzaju zachowań, które wykonujemy na co dzień, na przykład ziewanie i śmiech. Proponujemy dziecku, aby spróbowało ziewać głośniej i ciszej, z większą i mniejszą mocą. To samo ćwiczenie staramy się wprowadzić, prosząc dziecko, aby spróbowało zaśmiać się na różne sposoby. Ważne jest to, że na początku wszystkie ćwiczenia powinna wykonać osoba, która je prowadzi, aby pokazać dziecku, czego od niego konkretnie oczekuje. Przechodząc do kolejnych ćwiczeń, należy zwrócić uwagę, czy wcześniejsze ćwiczenia dziecko wykonało prawidłowo, aby móc uzupełnić ewentualne braki podczas następnych tego typu zajęc.

Kolejną propozycją zabaw logopedycznych jest szeptanie. Prosze , aby dziecko spróbowało energicznie wypowiadać szeptem: stuk-puk, tik-tak, szuru-buru, etc. Można wykorzystać do tej zabawy popularne wierszyki Brzechwy lub Tuwima, w których pełno jest takich słów, które doskonale nadają się na rytmiczne wypowiadanie szeptem. Podczas ćwiczeń oddechowych wskazane jest głębokie wdychanie powietrza nosem i powolne jego wypuszczanie przez usta. Dla dziecka dobrze jest włączyć do tego dźwięki naśladujące, na przykład węża, takie jak: ssssss…. Można też spróbować wydmuchiwać powietrze etapami, wspomagając się: hu-hu-ha, wspominając wierszyk o groźnej zimie, która szczypie w uszy.

Logopedyczne wierszyki i rymowanki do utrwalania głosek ciszących:(ś, ź, ć, dź).  Drukuj

„Śniadanie Maniusia”

Na śniadanie siedem śledzi
I nasiona dyni.
Ślinka leci Maniusiowi
Och! Mocno się ślini!

„Prośba”

Prosi mamusia i tatuś prosi:
„Uśmiechnij się Jasiu do Gosi”

„Głodny ślimak”

Pod jesionem ślimak śpi.
O czym głodny ślimak śni?
O cieście z wiśniami?
O plackach z czereśniami?
O kanapkach? O śledziku?
O świeżutkim naleśniku?
Nie! O pysznych lodach śmietankowych!

„Dwa malutkie misie”

Dwa malutkie misie
chcą potańczyć dzisiaj.
Hopsa-hopsa, dana-dana,
tańczą misie dziś od rana.
Dwa malutkie misie
Tańczą z nami tak.

„Żarcik misia”

A ten miś
Grymasił dziś.
Powtarzał wokoło:
Ja chcę iść do ZOO,
Ja chcę do niedźwiedzi.
Będziesz z nimi siedzieć?
Ani mi się śni!
Będę na nie patrzył
Z biletem w kieszeni
Tak, jak wy.

„Guziki”

Kazio ma pudełko.
Pełno w nim guzików.
Czerwone, zielone,
Jest ich tam bez liku.
Po co te guziki?
Pyta Kazię mama.
Będę lalkom je przyszywać
Do ubranek sama.

„Poziomka”

Na polanie w lesie
Tak powszechna wieść niesie
rosną niziutko w trawie
poziomki dojrzałe prawie.
Niektóre jeszcze zielone,
niektóre są już czerwone.
Nie mogą doczekać się Rózi,
Która włoży je do swej buzi.

„Kąpiel”

Zimorodek, zięba, ryś.
W zimne źródło wpadły dziś.
Ziół zielonych kubków pięć,
Wypić zatem mają chęć.

„Bociany”

Przyleciały już bociany.
Każdy jest zapracowany.
Gniazdo trzeba by naprawić!
Nie ma co się zastanawiać!
I na łąkę czas się wybrać!
Trudno się do tego przybrać.

„Pająk”

Plecie pająk sieć.
Musi nici mieć.
Cienkie nici, tak jak mgiełka.
Wyplótł nici dwa pudełka.

„Ciuciubabka”

Cicho, cicho, cii, cii, cii,
ciocia śpi i babcia śpi.
A Marcinek he, he, he,
w ciuciubabkę bawi się.
Leci, leci ćma, do światła się pcha.
Koci, koci łapci, jak ciemno u babci.

„Urodziny Władzia”

O piątej godzinie w niedzielę,
Władzio ma urodziny.
Będzie tu ludzi wiele,
dzieci i trochę rodziny.
Dziadzio i babcia Jadzia
kupię Władziowi łabędzie.
Mama i tata- budzik,
co budzić go rano będzie.
Madzia mu kupi młotek
i komplet gwoździ miedzianych.
Edzio – dzielnego niedźwiedzia,
a Władzio dziewięć bananów.

„Dzięcioł”

Dzięcioł dziuple dziobem kuje.
Dziupla będzie bardzo duża.
Gdy z rodzinką swą zamieszka,
nie groźna będzie mu burza.

„Dzielne ślimaki”

Osiem ślimaków siedzi cicho
Pod liściem wiśni.
Mówi drugi do siódmego:
„Ciekawe, kto ci się dziś wyśni?”.
„Wyśni mi się siedmiu braci,
Jeden w jeden- dzielni chwaci!”.

„Ślimak i zięba”

Siedzi ślimak na gałęzi
I wcina wisienki.
Myśli ślimak: „Kwaśne wiśnie!
Wolę liście mięty”.
Nagle głośno ktoś zaćwierkał,
Dziobem dziobnął cienkim.
„To ja zięba, idź ślimaku,
To moje wisienki!”

Portale dla dzieci w wieku przedszkolnym i klas I-III szkoły podstawowej

Portale ogólne:

https://www.lulek.tv/

Można się tu nauczyć liczyć, czytać, pisać, określać nazwy miesięcy czy poznawać godziny na zegarze. Pokazujemy dzieciom nuty, pomagamy zapamiętać numery alarmowe, czy pierwsze słowa w języku angielskim. Zachęcamy do czytania książek, rysowania na kartce, śpiewania. Przekonujemy, że warto myć zęby, a mycie głowy wcale nie jest takie straszne.

https://ciufcia.pl/

 Strona zawiera darmowe gry flash dla dzieci w wieku od 4-6 lat.

http://www.buliba.pl

Wartościowe, edukacyjne gry dla dzieci

http://www.dziecionline.pl

Gry i zabawy edukacyjne z różnych przedmiotów

http://www.dla-dzieci.com.pl

Strona adresowana do dzieci, rodziców i nauczycieli, zawiera łamigłówki, kolorowanki, gry edukacyjne.

http://www.domowyprzedszkolak.pl/ T

Bogata baza materiałów dla nauczycieli i rodziców, które pomogą w zorganizowaniu zajęć w przedszkolu, szkole czy domu.

Różne strony dla dzieci

http://www.opiekun.pl/strony-dla-dzieci.php

Dziecięce gry i zabawy

Edukacja polonistyczna, kultura i tradycja:

http://www.polalech.pl/index.html

Portal zawierający informacje o polskich i zagranicznych strojach narodowych, zagadki, gry i zabawy, prezentacje.

http://www.gry.pl/gra/alfabetki?adwordsKeyword=_inurl:/gra/&adwordsAdgroupId=4015042127&gclid=CMqNru64gsMCFaXnwgod8wIA1A

Bogata oferta gier edukacyjnych

http://pisupisu.pl

Nauka pisania na klawiaturze, słowne zabawy, bajki i ćwiczenia z ortografii

Edukacja historyczna:

http://mieszkancyspod11.pl

Wirtualne Muzeum Józefa Piłsudskiego (gry i zabawy)

https://www.1944.pl/

Wirtualna wycieczka po Muzeum Powstania Warszawskiego

http://www.osamotnieni.muzhp.pl/

Muzeum Historii Polski: gra negocjacyjna „Osamotnieni”

https://www.e-historia.com.pl/  –

Materiały do nauki historii

http://www.archeodzieciaki.pl

Archeodzieciaki — Klub Małego Archeologa

http://www.pinterest.com/search/pins/?q=ancient+egypt+for+kids&term_meta[0]=ancient+egypt+for+kids – wersja angielska

Egipt, historia, zabytki –  zabawy kreatywne dla dzieci

Edukacja matematyczna:

http://matzoo.pl

Matematyczne ZOO

http://www.superbelfrzy.edu.pl/gry-edukacyjne/matematyczne/zadania-matematyczne

Zadania matematyczne

http://www.megamatma.pl/uczniowie/powtorka-z-podstawowki 

Zestaw pomocy do powtórzenia materiału z lekcji matematyki

https://matmag.pl/

Kanał na Youtube z darmowymi lekcjami matematyki dla najmłodszych

Edukacja przyrodnicza:

http://www.dzieciecafizyka.pl/przyroda/index.html

Popularyzacja fizyki dla młodszych dzieci

http://www.zoo.waw.pl/wycieczka/Wycieczka-zoo.html

Wirtualna wycieczka do ZOO — Warszawskie ZOO

 http://muzeum.anatomia.umlub.pl

Wirtualne Muzeum Anatomii Człowieka

http://www.rigb.org/insideout/anatomy/skeleton_territory/skeleton_elements.html

Anatomia zwierząt

http://www.gry-geograficzne.pl

Gry geograficzne

http://www.toporopa.eu/pl

Gry geograficzne

http://www.yourchildlearns.com/megamaps.htm

Mapy do drukowania, puzzle, atlasy on-line

http://www.airpano.com/List-Aerial-Panoramas.php

Piękne panoramy z różnych stron świata

http://www.jows.pl/node/752

Z Europkiem przez Europę (gra dla dzieci)

http://www.dzieciecafizyka.pl/

Dziecięca chemia, fizyka i przyroda

http://www.cernland.net/

Europejska Organizacja Badań Jądrowych dla dzieci

https://phet.colorado.edu/pl/

Strona z symulacjami przyrodniczymi

https://codepen.io/juliangarnier/full/idhuG

Gry, ciekawostki i materiały z zakresu astronomii   

http://www.worldwidetelescope.org/WebClient

Gry, ciekawostki i materiały z zakresu astronomii   

http://www.solarsystemscope.com

Gry, ciekawostki i materiały z zakresu astronomii   

http://www.esa.int/esaKIDSen/index.html

Europejska Agencja Kosmiczna dla dzieci

http://www.nasa.gov/audience/forkids/kidsclub/flash/

NASA dla dzieci

Języki obce:

http://www.superkid.pl/jezyk-angielski

Materiały do nauki języka angielskiego dla dzieci – słówka z wymową, ułożone tematycznie

https://babadum.com

Materiały do nauki języka angielskiego dla dzieci

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/

Gry, zabawy, historyjki, materiały do słuchania i oglądania; dużo zadań interaktywnych; ćwiczenie wszystkich kompetencji językowych. Klasy 1-4 szkoły podstawowej. Starsi uczniowie klas 5-6 mogą wykorzystać zasoby do powtórzenia i sprawdzenia swojej wiedzy z poprzednich etapów edukacyjnych.

https://www.anglomaniacy.pl/

dużo ciekawych materiałów na ćwiczenie różnych kompetencji językowych w języku angielskim, dużo interaktywnych ćwiczeń. Klasy 1-3 szkoły podstawowej oraz 4-6 szkoły podstawowej.

https://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills

zróżnicowane materiały dla młodzieży, są ćwiczenia gramatyczne, czytanie, słuchanie i pisanie; bardzo ciekawe materiały, zróżnicowane pod względem poziomu języka – można wybrać. Klasy 6-8 szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe.

https://learnenglish.britishcouncil.org/

materiały dla bardziej zaawansowanych uczniów od poziomu średniego do zaawansowanego; można np. ćwiczyć przygotowanie do egzaminów.

https://elt.oup.com/student/newsparksfunzone/?cc=pl&selLanguage=pl; https://elt.oup.com/student/goldsparks/?cc=pl&selLanguage=pl

https://elt.oup.com/student/englishfile/?cc=pl&selLanguage=pl

Materiały dostępne na stronach wydawnictw językowych – materiały online do podręczników.

https://www.youtube.com/channel/UCV4cTDKZOZ_3Q8drnUAiDlw

Materiały do nauki języka hiszpańskiego

Edukacja muzyczna:

http://beethovenswig.com/index.php?page=cds&category=Music,_Books_and_More&display=5

Portal o muzyce klasycznej dla dzieci

http://muzykotekaszkolna.pl

Portal edukacyjny poświęcony muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=EawOBwgrF_8

Piosenki dla dzieci

Edukacja plastyczna:

https://www.facebook.com/Primary.School.Art/

Zabawy kreatywne:

http://krokotak.com/

Kreatywna zabawa papierem dla wszystkich. Zabawki z papieru 3D

http://cp.c‑ij.com/en/index.html

Zobacz co jeszcze u nas znajdziesz

Oddziały Przedszkolne

Aktywne metody nauczania najmłodszych

Przedszkole przyjazne dziecku