Rok szkolny 2019/2020
Wszystkie grupy korzystają z programu: „Trampolina”
Wydawnictwo: PWN
Autorami programu są: Kamila Witerska, Małgorzata Janiak
Bohaterem przewodnim cyklu jest Trampolinek – niezwykły mieszkaniec przedszkolnej półki
z zabawkami, który towarzyszy dzieciom podczas poznawania świata i zachęca do wykonywania różnych zadań (nie tylko na kartach pracy).
„Trampolina” to kompleksowy cykl publikacji przeznaczony dla dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat. Ciekawe i pomysłowe zadania pozwalają zaspokoić naturalną u dzieci ciekawość świata, ich dociekliwość i potencjał twórczy. Wszystkie pozycje są zgodne z aktualną podstawą programową wychowania przedszkolnego, co pozwala nauczycielowi dostosować poziom zadań do możliwości indywidualnych naszych dzieci. Materiały edukacyjne stanowią wzajemnie uzupełniającą się całość w taki sposób, że doskonale sprawdza się w grupach zróżnicowanych wiekowo.
W skład pakietów wchodzą:
- Karty pracy – dostosowane do wieku przedszkolaka – wspomagają rozwój umiejętności pisania, czytania i liczenia, a także myślenie przyczynowo – skutkowego czy zdolność koncentracji.
- Kącik artysty – zawiera około 30 propozycji do zabaw plastyczno-technicznych. Podczas ich wykonywania dziecko rozwija wyobraźnię i umiejętności manualne. Przedszkolak inspirowany jest do: rysowania, malowania, wyklejania, wydzierania.
- Poznaję litery i liczby (gr. III, IIV) – przygotowuje do nauki czytania, pisania i liczenia.
Zawiera różnorodne ćwiczenia wspomagające sprawność grafomotoryczną dziecka: od kolorowania, poprzez rysowanie, aż do pisania szlaczków literopodobnych. Polecenia dotyczące analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej ułatwiają naukę czytania, a zadania na przeliczanie, orientację przestrzenną i logiczne myślenie rozwijają umiejętności matematyczne. - My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne- to książeczka wspierająca dziecko w kształtowaniu umiejętności społecznych. Publikacja zawiera opowiadania pomagające przedszkolakom radzić sobie w różnych sytuacjach dnia codziennego oraz budować dobre relacje z kolegami. Specjalnie przygotowane ćwiczenia uczą nazywania i rozpoznawania emocji, rozumienia dziecięcych zachowań i właściwego okazywania uczuć. Dzięki materiałom dziecko nabywa pewności siebie i wiary we własne możliwości.
- Zabawy z kodowaniem (gr. IV) – zeszyt ćwiczeń przygotowujący do nauki programowania. Zawiera treści rozwijające umiejętność logicznego myślenia. Dziecko m.in. uczy się wyznaczać i interpretować kody, rozpoznaje rytmy, utrwala orientację przestrzenną, tworzy zbiory. Dzięki ciekawym zadaniom, kolorowym ilustracjom oraz stopniowaniu trudności – nauka kodowania jest dla dziecka zabawą.
Podsumowując cykl „Trampolina” wyróżnia:
- Wielozmysłowe poznawanie świata – wprowadzenie zajęć i zabaw pozwalających na wielozmysłowe angażowanie dziecka w proces edukacyjny
- Emocje i kompetencje społeczne – kształtowanie dojrzałości społecznej i odporności emocjonalnej
- Czytanie, pisanie i liczenie – rzetelne przygotowanie do nauki czytania, pisania i liczenia
- Umiejętności językowe – wspomaganie rozwoju mowy i zdolności językowych
- Przyroda – rozbudzanie zainteresowań i wrażliwości przyrodniczej